Totalt 342 100% (senast 262, alltså 80 nya)
Facebook 157 46% (senast 151, alltså 6 nya)
LinkedIn 217 63% (senast 141, alltså 76 nya
Båda 32 9% (senast 30, alltså 2 nya)
Även om LinkedIn klart brädar Facebook i medlemsantal, är det ackumulerade antalet kommentarer alltfort flera på Facebook.
I Facebook står det att det skulle finnas 175 medlemmar, men när jag klickar på "Alla medlemmar" och räknar dem (låter tabellkalkylprogrammet räkna dem) hittar jag bara 157.
En stor skillnad mellan Facebook och LinkedIn syns i antalet anmälningar till TFiF-tillställningen "Facebook, LinkedIn, Xing, Twitter eller tfif.fi?", som finns förtecknade i både LinkedIn och Facebook.
I Facebook finns det 17 anmälda deltagare och 26 kommer-kanske-deltagare. I LinkedIn finns det förutöver mig endast en anmälning. Det visar något både om hur enkelt det är att lägga upp ett Facebook-evenemang som hör till en grupp, och hur enkelt det är att anmäla sig.
Men också LinkedIn tar fart. Där finns ett flertal nya artiklar, de senaste av Lars Stormbom ("Lasses lag") och Patrik Lindfors ("Hur ser världen ut efter krisen?" och "Rätt koncept för Aalto?", rörande artiklar i tidningen som utkom senaste vecka).
Jag är ävenså glad över fem kommentarer till förra veckans "lördagskorv" på min egen blogg. Tack, Mats Adamczak, Christian Lupander, Heidi Backman, Gustav Henriksson och Rasmus Wikman! Här är några av de framförda åsikterna:
- Tack, trevligt att få bekräftelse i siffror på att FB är mer aktivt. Samtidigt synd. LinkedIn har mer rätt stil för en professionell verksamhet.
- Det verkar bli liv i detta nätverk.
- Jag (som är reggad på bägge) anser att FB är en fritidssajt, som inget skall ha att göra med jobbet och njuter av att jag faktiskt kan begränsa mig mera på LI - eller snarare hålla dörren stängd.
- Får inte hela tiden en mängd invitationer till konstiga tävlingar drinkmixers och vilken-tekanna-är-du på LI, ävenom jag blir kontaktad då och då av kinesiska underleverantörer (är med i global sourcing) med försynta inviter…så det kanske sker en ändring.
- Tycker det är skönt att man kan särskilja arbete från fritid även på nätet tack vare konkurrerande(?) tjänster. Att LI inte är fullt av plipp-plopp gör det också lättare att i affärssyfte hitta relevant information om personer. Visserligen kan en underleverantörs supvanor vara relevanta, men samtidigt minskar det möjligheten till intressanta kontakter.
Någon som är smartare än jag har indelat Facebook-användarna i fyra kategorier:
- De som går med och följer med vad som händer, men inte är aktiva själva.
- De som följer med vad som händer, och kan lägga in en "gillar" eller "tummen upp", men inte mer än det.
- De som kan lägga ut länkar till intressanta artiklar och kommentera andras texter, men inte startar egna diskussionsämnen.
- De som startar egna diskussioner och är aktiva med att kommentera.
Alla kategorier är välkomna, men jag hoppas vi får till stånd en rörelse 1->2, 2->3, 3->4.
Och så finns det förstås de som skulle höra till kategori 3 eller 4 i Handelsgillet- och Svenska Klubben-generationerna, men som ännu inte ens registrerat sig i kategori 1. Hur få med dem?
Länkar:
- Forum på LinkedIn: http://www.linkedin.com/groups?gid=1841943
- Forum på Facebook: http://www.facebook.com/group.php?gid=55243238756
[...] Vad finns det då för olika personlighetstyper i FB. Kaj Arnö skrev om 4 kategorier [...]
SvaraRadera