lördag 7 mars 2009

Rasmus Snabb gjorde nya logotyper för Furuvik och kaj.arno.fi

Be om hjälp av kunnigt folk! Det var mitt nyårslöfte nr 7 till mig själv, i min blogginlaga från början av januari. Och det har jag nu gjort. Kunnigt folk är i detta fall den grafiska designern Rasmus Snabb (från Helsingfors men just nu aktiv vid Danmarks Designskole). Och hjälpen gällde en logotyp för Furuvik, som jag ville ha för inbjudningar, vimplar och skyltar (se närmare min blogginlaga om detta i Furuvik-bloggen).

Och visst är det skillnad på koskit och pannkaka, som det heter. Det här lyckades jag prestera "alldeles själv":

Och det här fick Rasmus till stånd:

Vilkendera som är ny och vilken som är tvättad i Jör torde det inte råda något tvivel om.

Så Rasmus fick förnyat förtroende. Jag hade gjort en hemlagad logga (jag har börjat röra mig allt mer på Åland och där heter det logga, inte logo) för kaj.arno.fi. Den ser kanske snäppet bättre ut än hemlagade Furuvikloggan, om jag så själv får säga det:



Jag ville dock öka min visuella konsekvens vad beträffar användningen av typsnitt. Speciellt gällde det att få någon rim och reson i mina bloggbanér. Och då Rasmus var så bra på att hitta Furuvik-jugendtypsnittet Kolo LP, bad jag honom börja med att leta reda på ett typsnitt med nordisk eller germansk anknytning, sans serif. Han kom med ett dussin stycken, och av dem valde Sophia och jag typsnittet Avenir av schweizaren Adrian Frutiger, född 1928 och alltfort yrkesverksam detta århundrade.

Rasmus var inte nöjd med knorren på min gamla logga, det röda A:et. Färgerna var inte anpassningsbara till den kommande mångfalden av bloggbanér (svenska, tyska, engelska och så vidare). Så det blev Rasmus' uppgift att hitta en ny knorr, och det gjorde han. Loggan ser ut så här:



Knorren är det "irriterande" K:et som är alltför litet. Och färgmässigt är loggan anpassningsbar till användning i flera olika bloggpaletter. "Kaj" är ljust (ovan vitt, i färg ofta gul), "arnö" är svart, och bakgrunden nyansmässigt någonstans mittemellan. Och såsom grafiker ofta vill det, finns det ett stort "fridlyst" område runt texten.

Kanske logotyper inte hör till det nödvändigaste här i livet. Men de är rätt miljövänliga (åtminstone i elektronisk form), och om dessutom konformerar de lyckade loggorna med mitt nyårslöfte nr. 9, Estetiska värden tilltalar: Omge dig med skönhet, enkelhet och ordning!: 
Oordning, onödiga saker, onödiga inköp är bördor för själen. Ordna. Släng. Om du köper, köp då det som är funktionellt, nyttigt och vackert.

Tack, Rasmus!

Länkar:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar