lördag 21 mars 2009

Forum-affärsnätverket har 262 medlemmar, varav 14 har gått ut ur skåpet

Under veckan som gått har jag glatt mig åt tillväxten i "Forum, det finlandssvenska affärsnätverket". Tillväxten syns dock hittills endast i medlemsantalet: 151 på Facebook och 141 på LinkedIn. Den skapande aktiviteten är det än så länge knaprare ställt med.

Låt oss dock börja med medlemsantalet. Jag överförde medlemmarna från både LinkedIn och Facebook till tabellhanteringsprogrammet OpenOffice. Varken LI eller FB är särdeles exportvänliga produkter, så det blev en del knåp. Min avsikt var att så enkelt som möjligt ta reda på hur många som är med i båda grupperna, så vi vet hur olika nätverket är uppbyggt på LinkedIn och på Facebook.
Överraskningen blev stor. Jag hade tänkt mig att ungefär hälften av Facebook-Forum-medlemmarna också är på LinkedIn, och vice versa. Tji fick jag! Endast 30 av medlemmarna (11 %) är med i Forum både på Facebook och LinkedIn. Hela 232 medlemmar (89 %) är alltså med enbart i det ena av dessa två nätverk.

Aktiviteten är tätare på Facebook:

  • 9 diskussionsämnen med 30 inlägg av sammanlagt 8 deltagare

  • 4 gästboksanteckningar av 3 olika personer

  • 3 länkar av 1 person, varav 1 kommenterad


där sammanlagt 10 av 151 medlemmar skrivit inlägg eller kommentarer.

På LinkedIn är det något glesare

  • 4 diskussionsämnen med 12 inlägg av sammanlagt 6 deltagare

  • 4 länkar ("nyheter") av 2 personer


och därmed har sammanlagt 6 av 141 medlemmar skrivit inlägg eller kommentarer.

Snittmängden bland "kommentatorerna" är 2, så vi har sammanlagt 10+6-2 = 14 personer som kommit ut ur skåpet och skrivit något i Forum, det finlandssvenska affärsnätverket. Andelen 14 av 262 är drygt 5%.

Lögn, förbannad lögn, statistik? Kanske det.

7 kommentarer:

  1. Intressant var ordet, finns månne största delen av de 14 som varit aktiva, både i FB & LI i gruppen ?

    SvaraRadera
  2. Jag gissar att Mats har rätt, vi 'dauer-babblare' har antagligen redan reggat oss både här och där samt har lägre tröskel att posta något.

    Kajs initiativ är trevligt på många sätt, bla. för att det verkar bli liv i detta nätverk.

    SvaraRadera
  3. Heidi Backman21 mars 2009 16:47

    Tack, trevligt att få bekräftelse i siffror på att FB är mer aktivt. Samtidigt synd. LinkedIn har mer rätt stil för en professionell verksamhet. Om man vill bygga ut nån professionell tjänst får man väl antagligen lov att lägga ut den på bägge.

    SvaraRadera
  4. Anser personligen inte att det är verst konstigt. Jag (som är reggad på bägge) anser att FB är en fritidssajt, som inget skall ha att göra med jobbet och njuter av att jag faktiskt kan begränsa mig mera på LI - eller snarare hålla dörren stängd.

    Får inte hela tiden en mängd invitationer till konstiga tävlingar drinkmixers och vilken-tekanna-är-du på LI, ävenom jag blir kontaktad då och då av kinesiska underleverantörer (är med i global sourcing) med försynta inviter...så det kanske sker en ändring.

    SvaraRadera
  5. Håller med GH - Tycker det är skönt att man kan särskilja arbete från fritid även på nätet tack vare konkurrerande(?) tjänster. Att LI inte är fullt av plipp-plopp gör det också lättare att i affärssyfte hitta relevant information om personer. Visserligen kan en underleverantörs supvanor vara relevanta, men samtidigt minskar det möjligheten till intressanta kontakter.

    SvaraRadera
  6. You don’t get what you want, you get what you measure.

    SvaraRadera