tisdag 10 februari 2009

Att ha koll (Forum 2/2009)

Denna kolumn ingår i Forum för ekonomi och teknik nr 2 2009, som utkom 26.2.2009.

Att ha koll


Fick förra Nätverksdags-kolumnen dig inte att grunda en profil i Facebook? Eller ens att putsa upp din något dammiga LinkedIn-sida? Nehepp, jag var illa rädd för det.

Nymodigheter tar sin tid att sprida sig. Dessutom är sociala nätverk på webben behäftade med klara nackdelar, fällor och barnsjukdomar. Vi talar rentav om ett tvivelaktigt rättsskydd för användaren, och om goda möjligheter att göra bort sig.

Vill Forum-läsaren bli som gammelfarfar som aldrig lärde sig skriva SMS är slutsatsen därmed enkel. Låt bli. Att inte bli akterseglad av dem som vågat friskt och vunnit hälften, det förutsätter dock att man gör sina experiment.

Men var och hur börjar man? Tursamt nog har Forumläsare det enkelt: Kör med Facebook och LinkedIn. Globalt sett är valet av nät ingalunda enkelt. I Tyskland är situationen värre. Mina tyska kolleger är i Xing, som på många sätt är bättre än både det semiprivata Facebook och det halvviktiga LinkedIn tillsammans, men Xings användarbas är nästan heltysk. Liksom de flesta icke-amerikanska geografier har också det finska Finland ett eget, dominerande nät: IRC-Galleria.

Även åldersspridningen gör Facebook till en fullträff för Forumläsare. Där hittar du barnen, yngre släktingar, barnens kompisar, kompisarnas barn. Inte helt fel när man vill ha koll! Igen är det ofördelaktigare i Tyskland: Mina barn är med i Lokalisten, där skolelever mobbar varandra under pseudonym och utan ens avlägsen uppsikt av äldre släktingar och vänner.

Därmed kommer vi också till vitsen med Facebook: Att ha koll, i ordets rikssvenska, positiva bemärkelse. Att veta vad ens vänner har för sig och intresserar sig för. Och följden av detta, i sin tur, är vad man egentligen är ute efter: Att hålla en bättre kontakt i verkliga livet. Att kunna gå på djupet då man träffas. Att kunna ge och ta emot hjälp, ofta i form av enkelt informationsutbyte, vilket hittills inte skett -- mest för att man inte vetat.

Så varför inte börja? Leta fram ett porträttfoto av ditt ansikte. Inte för seriöst, men nog tydligt. Om bortglömda klasskamrater från gångna årtionden kan försöka känna igen dig, perfekt! Registrera dig på Facebook. Skriv in dina skolor, universitet, tidigare arbetsgivare, intressegrupper -- just på det sättet kan du hitta och bli hittad av de gamla kolleger och bekanta som är en del av vitsen med sociala nätverk på webben. Använd sedan Facebooks ypperliga funktionalitet för automatisk avstämning av din elektroniska mejladressbok med Facebooks medlemsförteckning, och be sedan dem du vill att bli vänner att bekräfta vänskapen över Facebook. Vips har du nätverket uppbyggt!

Belöningen får du en vecka senare då du bläddrar igenom Facebook och får den första intressanta informationen om vad någon nybekräftad vän eller bekant har för sig. Samtidigt märker du hur du själv vill ange vad du gör eller gjort. Men att först lura i skåpet och titta vad andra gör är en bra idé.

Då du ansluter dig till Facebook skriver du på ett användaravtal. De flesta klickar sig gladeligen igenom avtalet utan betänkligheter. Orsak till att bäva för sina grundrättigheter finns dock i alla sociala nätverk. Ett minimum av försiktighet är att tänka efter vad man skriver och vilka bilder man ger ut. Visst säger man att "bara ens eget nätverk" får se saker. Men låtsas du vore kändis. Vad vill du att folk inte skall veta om dig? Lägg inte upp det. Och lägg inte heller upp sådan information om dina vänner.

Ambitionen med nästa spalt blir att bygga upp en speciell Forum-grupp i Facebook, "det finlandssvenska businessnätverket". Tanken är att utnyttja det faktum att så många såviså är på Facebook -- då kan vi lika bra göra det nyttigt, i stället för att kasta virtuella snöbollar på varandra.

Ja, du läste rätt, snöbollar. Facebook vimlar också av distraktioner och irritationskällor. Men bara för att man kan ödsla tid på kallprat i telefonen, betyder det inte att telefonen är en dålig uppfinning.




I den här spalten beskriver Kaj Arnö de sociala nät som håller på att etableras på webben. Kaj hävdar att de blir lika viktiga verktyg som mejl och SMS, och hjälper Forums läsare att komma igång.

1 kommentar: