Föredraget finns i mer bearbetad form på andra ställen:
- I PDF-form inklusive bilder på Slideshare på http://www.slideshare.net/kajarno/fenomenet-sociala-medier-och-vad-det-betyder-fr-finlandssvenska-organisationer.
- I form av en videofilm på YouTube, i fem delar:
- http://www.youtube.com/watch?v=HtVEkGGvvHc
- http://www.youtube.com/watch?v=G3DNO9-SZ48
- http://www.youtube.com/watch?v=IS8DDGrIi28
- http://www.youtube.com/watch?v=DW0xNw34Cao
- http://www.youtube.com/watch?v=a7IV6rGGOk0
- i form av ett tryckt häfte "Bli social på nätet", 32 sidor, 2500 exx., kan rekvireras av feedback@forum.fi
Fenomenet sociala medier
och vad det betyder för finlandssvenska organisationer
Organisationskonferensen 11-12.3.2010
Fem framgångskriterier för detta föredrag
- Rädslan försvinner: Web 2.0 inger onödig respekt - även Du kan våga dig ut på nätet!
- Som privatperson skapar du: en sida på Facebook - en sida på LinkedIn - Google Alerts, Docs - något annat - Twitter? Sites?
- och som organisation: en åskådlig FB-fansida
- Steg två om någon månad mer Web 2.0: Alltop, Google Maps Docs Sites, Flickr, Picasa
- Långsiktigt utbyte av engagemanget i sociala nät
Innehållet i mitt anförande
- Grundteser och filosofi kring sociala media Varför? Analogier! Bondförnuft!
- Några exempel : Hur jag använder sociala media, Varför, Allmängiltiga erfarenheter
- Praktiska råd: Följder av teserna , Förslag till åtgärder
- Mät framgång : Ställ upp mål - Följ upp hur det går - Omdefiniera målen
Dagens talare
- Tekniknörd : Dipl.ing. från TH ; Programmering = estetik
- Företagare : Polycon Ab VD 1987-2001 ; Programutveckling ; Leverantör för Sfp och Kulturfonden
- Finlandssvensk: Münchenbo 2006- ; Nagubo 1970-
- Brandman: MySQL AB 2001-08 ; VP Training, VP Services ; VP Engineering, CIO
- Talesman: VP Community Relations : MySQL Ambassador to Sun
- Sportfåne: Maraton Mt Blanc Kili Transalp Runnismen
1. Esse non videri: Vara, icke synas
- Det är svårt att verka men inte synas om man inte har Wallenbergs pengar bakom sig. De flesta av oss måste synas om vi vill verka.
2. Nätverkseffekten
- Gå med i de nätverk som „alla andra“ är med i. Kör alla andra med SMS i sin GSM kanske du bör avyttra din NMT?
3. Nätverkande är fi-fi-finlandssvenskt
- Det enda nya är att nätverken nu delvis byggs med webben. Och nät-nätverkande är bara en aspekt av nätverkande.
4. Nätverka inte för kortsiktig snöd vinning
- Tjänster och gentjänster i all ära, men nätverkande är ett socialt självändamål Vett och etikett finns också på nätet, direkt enligt friherre Knigge
5. Nätverkande är målinriktat
- Nätverkandet skall stöda målen i realvärlden . Vilket är organisationens ändamål? Hur avspeglar man det bäst på nätet?
6. Återanvänd det du redan (borde ha) skapat
- Stadgar Verksamhetsplaner Verksamhetsberättelser Visitkort Fotografier Kartor Föredrag Kalender Hemsidor (egna, andras)
Case om Runnismen, löpandets religion
- Vardagen för en MySQL-predikant
- Personliga källor till mental avkoppling
- Det är inte fråga om att prestera, utan om att nå själsfrid!
- Att löpa är en andlig upplevelse. Massor av kilometer att tänka!
- Eftertanke: What I talk about when I talk about running, Haruki Murakami - Löpandets andlighet måste kunna utvecklas vidare!
- Slutsats: Jag har det! Löpningen kan ses som en religion! Jag har alltid velat skriva en bok. Ett utmärkt tema!
- „The Way of Runnism“ „Worshipping Physical Well-Being“ - „Looking at running as a religion holds the promise of a happier, more energetic everyday life“
- Fel angreppssätt! Bra idé, men min verksamhetsplan var från 1980-talet
- Jag missade de nya realiteterna: SIME Helsinki Sales Strategy Communication Branding People Technology Business
- Kommunikation: Kommunikationen måste bygga på existerande sociala media. Infrastrukturen är gratis!
- Teknik: Sociala media, mobiler, Flip Mino, GPS -- tekniken finns och väntar på att bli använd
Lärdomar av runnismen
- Paxa rätt namn på Twitter i tid, „på lager“
- Kombinera nätaktiviteter med realvärldsaktiviteter (Twittwoch)
- Skriv fansidor, hastigt och lustigt; „vanity URL“
- Återanvänd föredragen
Foton
- Webben är visuell
- Investera i bra foton (det är inte fåfängt)
- Existerande foton (från förr, tillställningar)
- Nya foton (folk, utrymmen, aktiviteter)
- Återanvänd (websidor, Flickr, Picasa, YouTube, Facebook)
Taggar = nyckelord #orgkonf
- Man måste själv hitta de bilder, texter och dokument som man har:
investera i ordning på hårdskivan - Andra måste hitta dem:
ge dokumenten rätt nyckelord (taggar)
bloggade käpphästar är enkla att peka på
Få vänner
- Twitter-kontot noterat.fi = finlandssvenskar på Twitter
- Lämna tack-spår i Facebook, "gilla", kommentera (avdela tid!)
- Skriv rekommendationer på Linked In
- Förteckna namn på "Connector"-människor
Skenet bedrar? Nja
- Beteende på nätet korrelerar med flit i verkligheten
- Många nätvänner - många riktiga vänner (bekanta)
- Positivt nätbeteende - positivt riktigt beteende
- Flitig på nätet - flitig på riktigt
Tål att tänka på
- Erövra webben på svenska, ja -- men mångspråkighet?
- Mohammed och berget
- Analogi: Kvällspressen
- Analogi: Knigge och etikett
- Is it OK to vaihtaa kieltä huller om buller, oder lieber doch nicht? Pas des problèmes!
- Sök upp folk där de är, tro inte folk letar upp dig
- Förakta och omfamna bulevardpressen på en gång
- Nätikett: Hyfs och pli från 1700-talets adelsvärld stämmer bra, men bör givetvis anpassas
Låt bli!
- Second Life
- Google Wave
- Facebook: Farmville, Mafia Wars, andra klara distraktioner
- Facebook: Hurtigt kommentera barnen
- Organisationer: Egocentrisk världsbild
- Privat: Självmål, klagosånger
Promenadsegrar
- Facebook och LinkedIn
- Grundprofil, även foton
- FB-fansida för organisationen
- Gå med i Forum, det finlandssvenska affärsnätverket på LinkedIn (och FB)
- Skriv a) kommentarer b) egna inlagor
- Koppla SMS till Twitter till Facebook
- Google Mail Docs Forms Site
En bra FB-fansida
- Gatuadress och öppethållning
- Bra logotyp, väsentliga foton
- Mejladresser (styrelse, funktionärer)
- Möten (sammankallan, sammanfattning)
- Stadgar, målsättningar
- Verksamhetsplaner och -berättelser
- Förmedlad branschinformation
- Många anhängare
- Be kollegan beskriva föreningen i Wikipedia
Alltfort vaken?
Fråga bara!
http://kaj.arno.fi /twitter /linkedin /facebook /slideshare
@kajarno på Twitter
http://blogs.arno.fi/fib/ Runnismen, löpandets religion
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar