söndag 26 april 2009

Tolv rekommenderade sociala nät (inför TFiF-nätverkskvällen)

Jag har förberett ett fotografi om 10x15 cm att dela ut på TFiFens nätverkskväll i onsdag 29.4.2009. Dock förutspår jag att de flesta personer fyllda 15 år har vissa besvär att läsa texterna på grund av den påtvunget minimala punktstorleken. Därför står samma saker här, med större bokstäver.

Det finns tolv nätverk jag rekommenderar. Jag grupperar dem logiskt, inte i viktighetsordning. För varenda en rekommenderar jag LinkedIn. För de allra flesta föreslår jag också Facebook, Twitter och Doodle. För dem som har mersmak eller specialbehov är mitt tips en titt på Xing, Picasa och Ping.fm. Eller kanske de övriga fem nätverken har något för just dig?


















































Facebook: Håll kontakten med kompisarna                  

Gå med i Facebook, men inte i första hand för yrket. Hitta gamla bekanta, skolkompisar, vänner. Berätta om din fritid, sommarstugan, idrott, semestrar, festerna, barnen. Koppla ihop din status med Twitter (eller Ping.fm). Och gå sedan med i Forum, det finlandssvenska affärsnätverket på http://www.facebook.com/group.php?gid=55243238756
 LinkedIn: Skapa och sköt ditt affärsnätverk                  

Gå absolut med i LinkedIn. Uppdatera din meritförteckning. Nätverka med tidigare kolleger och studiekompisar. Ställ frågor, ge svar. Rekommendera (tidigare) kolleger, underlydande, chefer. Koppla ihop din status med Ping.fm. Och gå absolut med i Forum, det finlandssvenska affärsnätverket på http://www.linkedin.com/groups?gid=1841943. Ja, och gör också en publik (allmänt synlig) profil på LinkedIn, såsom min här: http://www.linkedin.com/in/kajarno
Twitter: Personlig PR och marknadskoll               

Håll koll på marknaden (både i affärer och privat) genom att prenumerera på länkar av personer, eller kring nyckelord. Delge andra vad du gör (artiklar, bloggar) eller vad du hittat på nätet. Koppla ihop med SMS. Ett bra användarnamn är fornamnefternamn, typ så här: http://twitter.com/kajarno. Läs mer om Twitter i Forum-nätspalt nr 5 och kolla #tfif-taggade kvittranden på http://search.twitter.com/search?q=%23tfif.
XING är bättre än Facebook och LinkedIn men mest för tyskar               

XING integrerar FBs och LIs fördelar med en bra koll på realvärldens händelser: "Kom på vår Stammtisch för alla Mac-användare i München". Är Tysklandscentrerat, och därmed bra för dem som gör affärer med de lokala. Språk merendels tyska. Och blir man Premium-Mitlglied (6 €/Monat) får man "gratis" egen webbdomän, så här: http://kajarnoe.de/
Picasa är Googles fotodelningssajt               

Inte för alla, men för alla fotografer och för alla bloggare. Bra sätt att enkelt och billigt dela med sig fotografier. Det är enkelt både för dig (som laddar upp bilderna) och mottagaren (som bläddrar kvickt på skärmen och slipper evinnerliga mejlbilagor). Ladda upp bilderna med Picasa Web Uploader. Endel bilder kan vara privata, andra offentliga, såsom mina här: http://picasaweb.google.com/kaj.arno.fi
Flickr är Yahoos fotodelningssajt               

Nästan samma som Picasa, men hör till Yahoo och inte Google. Var tidigare ute och har därmed tidigare användarbas. På flickr har jag själv inte varit aktiv på länge, utan kör med Picasa.
YouTube: Dela videofilmer (även i yrket)               

Inte för alla, men för alla som filmar video eller vill marknadsföra sig. Bra sätt att dela med sig videofilmer. Nybörjare kan dela med sig av filmer de hittat och gillar. Mer avancerade laddar upp sina egna filmer. På YouTube har jag ännu inte aktiverat mig.
WordPress: Bloggning -- både mjukvara och publiceringsplattform               

Wordpress.com är en av många sajter på vilken du kan publicera din blogg. Igen inget för alla, men nog för alla inom marknadsföring och PR, och för endel ingenjörer och säljare. Själv använder jag WordPress bara som mjukvara och publicerar bloggarna på min egen sajt, http://blogs.arno.fi/ 
SlideShare: Dela dina föredrag, som PDF, PPT eller ODP               

Enklaste sättet att dela med sig av PDF-filer och PowerPoint-föredrag, som du gärna ser sprida sig på webben. Ladda upp föredraget, ge det nyckelord. Du slipper ställa filen till förfogande från ditt eget nät, och kan tagga den för enkel sökning på nyckelord. På SlideShare har jag just börjat. Mina presentationer laddar jag hit: http://www.slideshare.net/kajarno, så även TFiF-föredraget 29.4.2009.
Ping.fm: SMSa din status till Facebook, LinkedIn och Twitter               

Spindeln i nätet för statusuppdateringar, som anger vad man gör just nu. Vitsen är att Ping.fm kan ta emot SMS, och skicka vidare statusen till Twitter, Facebook och rentav LinkedIn. Det är mycket enklare att SMSa ett nummer än att logga in på LinkedIn och uppdatera statustexten. Ping.fm använder jag, men resultatet syns i FB, LI och på Twitter.
Dopplr: Gör resestatistik och möt andra resenärer slumpmässigt               

Inte för alla, men för många av dem som reser mycket. Ger resestatistiker (gulligt) och möjlighet att se vem annan i bekantskapskretsen man kan få gå på kaffe med, då man nu en gång båda två råkar vara i Paris. Jag har en profil, men är inte särdeles aktiv på http://www.dopplr.com/traveller/KajArno
Doodle: Bestäm mötestider i affärer och privat               

Verkligt enkel tillämpning för att bestämma en tidpunkt som passar alla, för konferenssamtalet med Kalifornien, för pokeraftonen, för klassträffen, för vilket möte som helst i affärer eller privat. Länken man får gäller enskilda möten, så det är inte fråga om att man här har någon enskild, allmän länk. Pröva här: http://doodle.com/ 

För de flesta (om inte alla) av de ovanstående nätverken gäller i mitt fall att jag endast publicerar icke-hemligheter. Därför har jag i de flesta fall använt samma användarnamn (fornamnefternamn, vilket ju i mitt fall är rätt kort). För enkelhetens och konsekvensens skull kör jag också överallt med samma fotografi, måhända anpassat för de enskilda nätverkens särkrav rörande storleken. Min rekommendation är att fotografiet skall vara taget av ett proffs (eftersom det används så mycket tycker jag det är väl satsade pengar), att man skall se gladare ut än lagen tillåter en på passfotografier och att fotografiet enbart skall föreställa ansiktet eller en del därav (eftersom nätverken ofta tvingar en att använda väldigt låga upplösningar, och syftet med bilden är att göra en igenkänd).

Föredraget den 29.4.2009 är publicerat på webben i PDF-form, närmare bestämt på SlideShare.net: http://www.slideshare.net/kajarno/social-networking-on-the-web.

Till sist en länk till det 10x15 cm stora fotografiet (klicka på fotot så kommer du till Picasa, där du efter klickningar på förstoringsglaset kommer åt bilden i originalstorlek, 636 KB, 1181 px x 1772 px):





2 kommentarer:

  1. Robin Österholm27 april 2009 09:50

    För "proffsigare" video kan jag rekommendera http://vimeo.com/ istället för Youtube.

    SvaraRadera
  2. Heidi Backman2 maj 2009 10:32

    På Ning händer ju en del!
    Doodle har jag inte kollat, men Sumpli är också bra när man ska hitta gemensamma mötestider.

    SvaraRadera